CARA NAK KENALPASTI ABSORBER KORANG ELOK KE DAH ROSAK

Written by akiem_ikmal. Filed under Uncategorized. Bookmark the permalink. Both comments and pings are currently closed.

CARA NAK KENALPASTI ABSORBER KORANG ELOK KE DAH ROSAK

  1. Tekan dengan kuat pada setiap sudut yang mempunyai absorber dan lepaskan. Jika ia tidak kembali ke kedudukan asal ataupun ia tidak turun sewaktu ditekan, ini bermakna absorber telah menjadi terlalu keras atau telah tersekat akibat tiada atau sedikit sangat pergerakan pada piston rod didalam penyerap hentak. Dah sepatutnya absorber/peyerap hentak tu ditukar….tapi IBE MOTORSPORT boleh tolong anda jimat….kami pakarservis absorber semua jenis keretaMURAH & BERKUALITI..DIJAMIN……

Absorber yang dah rosak/lama

  1. Anda juga boleh membuat pemeriksaan secara visual pada absorber kereta anda.

Anda boleh perhatikan sebarang kebocoran dari atas penyerap hentak sehinggalah ke tapak pegas. Jika anda gunakan absorber gas, ia masih mengeluarkan minyak jika bocor oleh kerana absorber jenis ini menggunakan minyak sebagai pelincir.

Penting bagi anda untuk membezakan lelehan minyak dengan wap gas yang mengumpul habuk pada absorber kerana kes kedua tersebut adalah normal dan ia bukannya tanda kerosakan absorber. Jika anda kurang pasti, anda boleh menghantar kereta anda ke bengkel IBE MOTORSPORT untuk pemeriksaan secara PERCUMA.. Jika masih belum bocor…boleh lah di servis..

  1. Tayar anda kelihatan tidak rata dan berbukit-bukit. Ini membuktikan bahawa tayar kereta anda mendapat sentuhan pada jalanraya dengan tidak sekata. Ini juga bermakna bahawa absorber kereta anda mempunyai sistem penyerap hentak (damper) telah gagal menolak atau menampung sentuhan tayar(contact-patch) secara sekata. Anda dinasihatkan untuk menukar absorber kereta anda dan mengantikan tayar yang terlibat.

Harga absorber ni plak ikut brand mana yang korang suka. Ada Kayaba, APM memacam lagi lah. Selalunya Kena tukar sepasang..di IBE MOTORSPORT tak yah nak tukar serentak…tukar yang mane rosak jer…yg lain servis jer… taklah Pening kepala korang nak bayar semahal yang baru…RM199 -RM 299 jer dah complete satu kete..

Kalau rasa tak pernah tukar absorber sejak dari beli keta tuh, kira2 dalam 2-3 tahun ke atas. Baik servis cepat incase sebelum bocor…..dah bocor ti…tambah lagi duit nyer…nk servis..cuma ambk masa 2jam jer…